Fietsmeting, waarom een fietsmeting jou kan helpen

Veel wielrenners, triatleten en recreatieve toerfietsers hebben hun fietsmaten en fietspositie op basis van hun beenlengte laten bepalen door de fietsdealer. De vraag is: Kan dat?

Natuurlijk bestaat er een relatie tussen beenlengte en de ideale positie, maar deze is zelden volgens de algehele stelregels, zoals deze vaak gehanteerd worden bij de fietsenwinkel.

Dynamische fietspositiebepaling
Binnen de professionele wielerwereld is het gebruikelijk om je fietspositie te laten bepalen door een erkend instituut. Deze meting is prijzig en werd in Nederland niet uitgevoerd. Ik heb me gespecialiseerd in de dynamische fietspositiebepaling. Ik heb alle relevante literatuur erop nageslagen en ben in de leer gegaan bij een van de grootste instellingen op het gebied van fietsbiomechanica (Mapei in Italië). Op basis van deze bevindingen, mijn wetenschappelijke research, achtergrond en praktijkervaring heb ik de instellingenformule gevonden om de ideale positie aan te meten, optimaal effectief voor jouw lichaam.

Ideale fietspositie
Ik ben van mening dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om ideaal op de fiets te zitten, zonder klachten. De meting die ik doe, is op dezelfde theorie gebaseerd als die van profwielrenners, alleen veel dichter bij huis en bereikbaar voor iedereen. Karsten Kroon, Laurens ten Dam, Maarten Tjalingii, Annemiek van Vleuten maar ook Ike en Dex Groen, Tom Dumolin, diverse top triatleten en triatletes en ruim 900 andere fanatiekelingen zijn je al voor gegaan. Kom je ook?

Blessurepreventie / blessurebehandeling
Veel professionele en recreatieve wielrenners krijgen blessures doordat ze verkeerd op de fiets zitten. Een verkeerde fietspositie kan langdurige pijnklachten tot gevolg hebben. Hierdoor kan een groot deel van het seizoen verloren gaan. Ik zorg ervoor dat de kans op een blessure wordt geminimaliseerd. Ben je geblesseerd, dan help ik je weer snel op gang zodat je weer kunt genieten van je fietstrainingen.

Een fiets afstellen kan op veel verschillende manieren. Voorheen werd gekeken naar het lichaam van de wielrenner en naar de houding op de fiets op een stilstaande manier. Tegenwoordig zijn er veel fietsenmerken en fietsverkopers die meer geavanceerde vormen van analyses aanbieden. Uiteraard kan de fietspositie geoptimaliseerd worden door de fiets goed af te stellen. Maar uiteindelijk is de fietspositie natuurlijk ook een kwestie van gevoel. De ideale fietsafstelling is een mix van gevoel en efficiency.


Echter, wanneer het gevoel goed is hoeft dit niet automatisch te betekenen dat de houding ook een goede positie is voor blessurevrij fietsen. Andersom is ook het geval: Je kan niet lekker zitten maar toch heel efficiënt rijden. De vraag is uiteindelijk: Wat heeft de voorkeur en hoe weet je dat?
Wanneer je weinig fietst en/of niet te hard wilt gaan dan is het gevoel waarmee je op de fiets zit belangrijk. Als alles lekker zit dan kan je met een gerust hart zo blijven fietsen. Wanneer je meer gaat fietsen dan twee keer per week (een totale afstand per week van rond de 100 km) gaan er al snel meerdere aspecten een rol spelen bij het fietsen. De eerste is, neem je voldoende energie in tijdens je ritten? Ten tweede, krijg je ergens pijn gedurende of na het fietsen? Wanneer je antwoord ‘ja’ is op beide vragen dan is natuurlijk de volgende vraag: waar ligt het aan?
De volgende tools zijn slechts vuistregels die je kunnen helpen bij het achterhalen van je blessure of ongemak als gevolg van een ergonomisch slechte houding op de fiets.

Zadelhoogte
Heb je pijn in je Achilles pees, knieën of rug dan ligt dit vaak aan de zadelhoogte. 40% van de ruim 1200 fietsers die ik heb gemeten klagen over gevoelige knieën na 30 tot 60 minuten fietsen. In deze gevallen is het doorgaans het beste om het zadel hoger te zetten. In sommige gevallen is er al schade aan de knieën is ontstaan. Wanneer een knie dik is met vocht dan raad ik aan eerst een arts te raadplegen.

Zadelstand (voor/achter)
Rugklachten komen vaker voor wanneer het zadel (te) ver naar achteren is geplaatst. Wanneer de heupen meer naar achteren staan ten opzichte van de voeten op de pedalen dan ontstaat er een scherpere hoek tussen bovenbeen en romp. Hoe kleiner deze hoek is des te groter de druk op het onderste gedeelte van de rug wordt. Een vaak gehoorde opmerking is dat klachten in de (onder)rug vooral opspelen wanneer er veel kracht gezet wordt. Bijvoorbeeld tegen de wind in rijden of bergop zijn twee vormen waarbij rugklachten vaak opspelen. Lichter rijden is zeker een goede optie die de klachten kan verminderen maar zal waarschijnlijk het probleem niet verhelpen. Het neemt namelijk niet het moment in de rug weg. Het naar voren plaatsen van het zadel kan een oplossing zijn.

Stuurhoogte
Bij rugklachten zijn fietsers vaak geneigd het stuur hoger te zetten. Het stuur hoger zetten levert een tijdelijk oplossing maar zorgt er niet voor dat de oorzaak van de klachten wordt weggenomen. Rugklachten hebben onder andere te maken met de beweeglijkheid van de rug. Hoe lenig is je rug? En, hoe relateert die lenigheid zich aan de positie die je nu hebt? Stijve mensen met rugklachten zijn er meer bij gebaat om te fietsen met het stuur wat hoger terwijl lenige mensen met rugklachten er juist meer bij gebaat zijn om het stuur wat lager te hebben. Stuurhoogte afstellen zal je dus altijd moeten doen in relatie tot de flexibiliteit van de fietser.

Lengte van de stuurpen
Nek, schouder en andere vormen van klachten hebben vaak een oorsprong in de lengte van de stuurpen en de breedte van het stuur. Wanneer de afstand tussen stuur en zadel (te) klein is zal iemand gedrongen op de fiets zitten. Daardoor worden de kleine rugspieren belast die niet de grote kracht kunnen opvangen. Wanneer het stuur heel ver van het zadel af staat kan de fietser niet meer steunen op het stuur en gebruikt het daardoor andere spieren om goed op de fiets te blijven zitten. Over het algemeen levert een te lange stuurpen minder klachten op dan een te korte stuurpen.

Framemaat
Het bepalen van de juiste frame maat fiets is een kunst op zich. Het is een combinatie van allerlei factoren die samen komen. Romplengte, armlengte, onder en bovenbeenlengte spelen een rol in combinatie met de flexibiliteit van de verschillende spiergroepen (spierketens). Bovendien verschilt de geometrie van elk fietsenmerk en model ook nog eens.
Tegenwoordig heeft elk merk zijn eigen maatvoering. Je hebt voor een juiste keuze dus eerst de geometrie nodig van het model dat je op het oog hebt en de manier waarop dat gemeten is. Het beste voorbeeld is het meten van de liggende buis van het frame. Je kan deze meten op meer dan 6 verschillende manieren (denk aan langs de buis of ‘hemelsbreed’, het begin en eindpunt, etc) waarbij er een afwijking kan zijn van 1 tot 7 procent.
Het ene frame maat small of 50 kan significant verschillen van een ander fietsmerk met dezelfde maat. Je kan bijvoorbeeld een liggende buis hebben van 55 cm die bij het merk A een medium is en bij merk b een small. Let eerder op de geometrie in lengte van de buizen dan op de maatvoering aangegeven door het merk.

Asymmetrie van het lichaam
Sommige pijnklachten ontstaan uit een combinatie van achterliggende problemen. Vaak heeft dit te maken met een asymmetrie in het lichaam. Een asymmetrie wil zeggen dat de rechter kant van je lichaam anders functioneert dan de linker kant. Een goede fietsafsteller (bike fitter) zal dit herkennen en bij ernstige asymmetrieën of pijnklachten je doorsturen naar orthomanueel therapeut, arts, osteopaat of een ander medisch persoon die je asymmetrie kan oplossen. Dit soort achterliggende problemen gaan een grotere rol spelen wanneer je veel fietst of dat van plan bent. Door asymmetrieën vroegtijdig te signaleren en te behandelen kunnen pijnklachten en blessures voorkomen worden.

Tot slot, er zijn bij een fiets meerdere posities die efficiënt kunnen zijn. Vergeet echter niet dat wanneer je langer in een bepaalde positie hebt gefietst het voor je spieren en de rest van je lichaam een tijd duurt voordat het aangepast is aan de nieuwe positie. Geef je lichaam de tijd om aan een nieuwe positie te wennen. Kijk hoe het gaat na meer dan twee weken fietsen in de aangepaste houding.
Wil je snel en in een keer goed op de fiets zitten? Laat dan je fiets voor jou afstellen door een gespecialiseerde bike fitter.
Ik help je graag verder!

DE FIETSMETING (Hoe gaat de fietsmeting in zijn werk?)

Wanneer je een fiets afstelt zijn er drie contactpunten: het stuur, het zadel en de pedalen. Door de instelling van deze drie punten wordt het lichaam gedwongen onder een bepaalde hoek te bewegen. De zitpositie is niet alleen belangrijk vanwege de afstelling van het zadel, ook is de hoogte van het stuur in relatie tot de andere twee punten (het zadel en de pedalen) van groot belang, om de luchtweerstand te reduceren. Bij een verkeerde afstelling resulteert dit in een verminderd vermogen op de fiets. Met de optimale afstelling kun je dus efficiënter en daardoor sneller fietsen! LET OP!! door een verandering zal eerst het vermogen iets afnemen waarna het daarna meer zal toenemen.

Metingen
De fietsmeting bestaat uit de volgende stappen:

  • Intake gesprek m.b.t. redenene en behoefte van de meting
  • Opmeten van alle botlengtes en andere lichaams afstanden
  • Opnemen van de huidige anatomische en klinische lichaamsmaten
  • Functionele screening m.b.t. lichaams symmetrie
  • Positioneren van de fietsplaatjes
  • Bepalen van de uitgangswaarde van de fietspositie
  • Screening van conceptuele beperkingen van de atleet
  • Eerste bewegingsanalyse van de atleet op fiets
  • Aanpasssing>screening>feedback>aanpassing
  • Instellen van de nieuwe maten
  • Eventuele adviezen op basis van de gehele meting
  • vervolgafspraak wanneer nodig
  • Na zes weken faadback en eventueel een vervolgplan

U krijgt alle beelden mee op een USB Stick. De meting is uitermate geschikt om ook te gebruiken voor spinlessen, huurfietsen op vakantie, MTB, ATB, TT fietsen en natuurlijk de gewone stadsfiets.

Ik ben bekend met de internationale regels van de UCI, zodat ik ook op basis daarvan je fiets af kan stellen, mocht dat nodig zijn.

Wie, wat, waar
De fietsmetingen worden gedaan door Chris Brands. Locatie waar de metingen uitgevoerd worden ligt aan de rand van Baarn. De meting duurt ongeveer een uur. Mijn aanbeveling is om uw fiets, fietskleding en fietsschoenen mee te nemen. Bij voorkeur alles in het zwart.
U kunt via het contactformulier kan je een afspraak maken.
Heb je nog vragen, neem dan gerust contact met me op.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------