Fietsmeting, waarom een fietsmeting jou kan helpen in deze tijd.
De afgelopen periode valt duidelijk te merken dat er meer mensen zijn gaan fietsen met diverse motieven. Ook de fietsenbranche merkt dat er meer fietsen verkocht worden. Wanneer ik die grote groep bekijk, valt het op dat een grote groep niet goed op de fiets zit. Dit is jammer omdat juist de fietspositie bepaald of je klachten krijgt of niet. Het laten bepalen van je positie kan dan helpen om je vreugde voor het fietsen te bevorderen.

Dynamische fietspositiebepaling
Het eerste echte bedrijf wat dynamische fietsmetingen deed was MAPEIsportservice, net buiten Milaan in Italië. Zij waren voor mij ook de inspiratiebron om in 2005 een soortgelijke meting te starten in Nederland. In dit kader ,durf ik wel te zeggen dat ik de grondlegger ben van de dynamische fietsmetingen in Nederland. De afgelopen jaren is het aantal bedrijfjes om je fiets af te laten stellen enorm gestegen. Het is moeilijk om via de site van een bedrijf er achter te komen hoe goed de kwaliteit is. Deze meeste meting zijn prijzig en vaak blijven klanten zitten met klachten welke niet opgelost zijn door een gebrek aan kennis en expertise op andere vlakken. Ik ben gespecialiseerd in de dynamische fietspositiebepaling. Ik heb alle relevante literatuur erop nageslagen en heb zelf enorm veel trails gedaan bij atleten om erachter te komen wat voor effect een verandering van de fietspositie heeft op de beweging en effectiviteit. De afgelopen 10 jaar ben ik bezig geweest met bijscholen op allerlei andere vlakken om zo de fietsmeting beter te maken. Boven alles ben ik zelf een passievol triatleet met meer dan 30 jaar ervaring op dat gebied. Op basis van deze bevindingen, mijn wetenschappelijke research, achtergrond en praktijkervaring heb ik de instellingenformule gevonden om de ideale fietspositie aan te meten welke optimaal effectief is voor jouw lichaam.

Samenwerking
Op dit moment werk ik samen met een aantal medische specialisten welke er voor zorgen dat niet alleen de fietspositie geoptimaliseerd wordt maar ook alle fysieke onvolkomenheden gecorrigeerd worden. Voor meer informatie, kijk op https://stadspoli-utrecht.nl/ Inmiddels is mijn verwijzing netwerk zo groot dat ook in de buurt van je woonplaats een goed specialist aanwezig kan zijn. Meestal bespreek ik dat ter plekke.

Ideale fietspositie
Ik ben van mening dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om ideaal op de fiets te zitten en zo lekker te kunnen fietsen. De meting die ik doe sluit volledig aan bij jou als wielrenner, fanatiek fietser of fietser die graag zijn conditie op peil houdt. De afgelopen jaren heb ik professionals zoals; Karsten Kroon, Laurens ten Dam, Maarten Tjalingii, Annemiek van Vleuten, Tom Dumolin, Marco Marcato aan een goede positie geholpen. Belangrijker is dat mijn meting een heel hoog scorings percentage heeft bij mensen die fietsen voor hun conditie, op fietsvakantie gaan, fanatiek aan het fietsen zijn of aan triatlon doen.

Blessurepreventie / blessurebehandeling
Een groot aantal professionele en recreatieve wielrenners/toerfietsers krijgen blessures doordat hun positie niet voldoende aansluit bij hun fysieke capaciteiten. Dit kan leiden tot langdurige pijnklachten, verlies van fietsplezier en zelfs stoppen met fietsen tot gevolg hebben. Ik zorg ervoor dat alle factoren hierbij met elkaar verbonden worden met als resultaat dat je lekker kan fietsen. Vaak is het niet alleen de fietspositie maar kan het ook een fysiek probleem uit het verleden zijn wat opgelost dient te worden. Juist daar is het belangrijk om de fysieke kwaliteiten met elkaar te verbinden om zo de fietspositie af te stemmen op de lichamelijke capaciteiten. Ben je geblesseerd, dan help ik je weer snel op gang zodat je weer kunt genieten van je fietstrainingen. Wil je graag weten of je goed zit? Ik help je daarbij. Wil je een nieuwe fiets kopen en de juiste maat aanschaffen? Ik help je erbij.

Afstellen fiets
Een fiets afstellen kan op veel verschillende manieren. Voorheen werd gekeken naar het lichaam van de wielrenner en naar de houding op de fiets op een stilstaande manier. Tegenwoordig zijn er veel fietsenmerken en fietsverkopers die meer geavanceerde vormen van analyses aanbieden. Uiteraard kan de fietspositie geoptimaliseerd worden door de fiets goed af te stellen. Maar uiteindelijk is de fietspositie natuurlijk ook een kwestie van gevoel. De ideale fietsafstelling is een mix van gevoel en efficiency, fysieke capaciteiten en een aantal natuurlijke wetmatigheden. Echter, wanneer het gevoel goed is hoeft dit niet automatisch te betekenen dat de houding ook een goede positie is voor blessurevrij fietsen. Andersom is ook het geval: Je kan niet lekker zitten maar toch heel efficiënt rijden. De vraag is uiteindelijk: Wat heeft de voorkeur en hoe weet je dat? Wanneer je weinig fietst en/of niet te hard wilt gaan dan is het gevoel waarmee je op de fiets zit belangrijk. Als alles lekker zit dan kan je met een gerust hart zo blijven fietsen. Wanneer je meer gaat fietsen dan twee keer per week (een totale afstand per week van rond de 100 km) gaan er al snel meerdere aspecten een rol spelen bij het fietsen. De eerste is, neem je voldoende energie in tijdens je ritten? Ten tweede, krijg je ergens pijn gedurende of na het fietsen? Wanneer je antwoord ‘ja’ is op beide vragen dan is natuurlijk de volgende vraag: waar ligt het aan? De volgende tools zijn slechts vuistregels die je kunnen helpen bij het achterhalen van je blessure of ongemak als gevolg van een ergonomisch slechte houding op de fiets.

Zadelhoogte
Heb je pijn in je Achilles pees, knieën of rug dan ligt dit vaak aan de zadelhoogte. 40% van de ruim 1500 fietsers die ik heb gemeten klagen over gevoelige knieën/achillespees na 30 tot 60 minuten fietsen. In deze gevallen is het doorgaans het beste om het zadel hoger te zetten. In sommige gevallen is er al schade aan de knieën is ontstaan. Wanneer een knie dik is met vocht dan raad ik aan eerst een arts te raadplegen.

Zadelstand (voor/achter)
Rugklachten komen vaker voor wanneer het zadel (te) ver naar achteren is geplaatst. Wanneer de heupen meer naar achteren staan ten opzichte van de voeten op de pedalen dan ontstaat er een scherpere hoek tussen bovenbeen en romp. Hoe kleiner deze hoek is des te groter de druk op het onderste gedeelte van de rug wordt. Een vaak gehoorde opmerking is dat klachten in de (onder)rug vooral opspelen wanneer er veel kracht gezet wordt. Bijvoorbeeld tegen de wind in rijden of bergop zijn twee vormen waarbij rugklachten vaak opspelen. Lichter rijden is zeker een goede optie die de klachten kan verminderen maar zal waarschijnlijk het probleem niet verhelpen. Het neemt namelijk niet het moment in de rug weg. Het naar voren plaatsen van het zadel kan een oplossing zijn.

Stuurhoogte
Bij rugklachten zijn fietsers vaak geneigd het stuur hoger te zetten. Het stuur hoger zetten levert een tijdelijk oplossing maar zorgt er niet voor dat de oorzaak van de klachten wordt weggenomen. Rugklachten hebben onder andere te maken met de beweeglijkheid van de rug. Hoe lenig is je rug? En, hoe relateert die lenigheid zich aan de positie die je nu hebt? Stijve mensen met rugklachten zijn er meer bij gebaat om te fietsen met het stuur wat hoger terwijl lenige mensen met rugklachten er juist meer bij gebaat zijn om het stuur wat lager te hebben. Stuurhoogte afstellen zal je dus altijd moeten doen in relatie tot de flexibiliteit van de fietser.

Lengte van de stuurpen
Nek, schouder en andere vormen van klachten hebben vaak een oorsprong in de lengte van de stuurpen en de breedte van het stuur. Wanneer de afstand tussen stuur en zadel (te) klein is zal iemand gedrongen op de fiets zitten. Daardoor worden de kleine rugspieren belast die niet de grote kracht kunnen opvangen. Wanneer het stuur heel ver van het zadel af staat kan de fietser niet meer steunen op het stuur en gebruikt het daardoor andere spieren om goed op de fiets te blijven zitten. Over het algemeen levert een te lange stuurpen minder klachten op dan een te korte stuurpen.

Framemaat
Het bepalen van de juiste frame maat fiets is een kunst op zich. Het is een combinatie van allerlei factoren die samen komen. Romplengte, armlengte, onder en bovenbeenlengte spelen een rol in combinatie met de flexibiliteit van de verschillende spiergroepen (spierketens). Bovendien verschilt de geometrie van elk fietsenmerk en model ook nog eens. Tegenwoordig heeft elk merk zijn eigen maatvoering. Je hebt voor een juiste keuze dus eerst de geometrie nodig van het model dat je op het oog hebt en de manier waarop dat gemeten is. Het beste voorbeeld is het meten van de liggende buis van het frame. Je kan deze meten op meer dan 6 verschillende manieren (denk aan langs de buis of ‘hemelsbreed’, het begin en eindpunt, etc.) waarbij er een afwijking kan zijn van 1 tot 7 procent. Het ene frame maat small of 50 kan significant verschillen van een ander fietsmerk met dezelfde maat. Je kan bijvoorbeeld een liggende buis hebben van 55 cm die bij het merk A een medium is en bij merk b een small. Let eerder op de geometrie in lengte van de buizen dan op de maatvoering aangegeven door het merk.

Asymmetrie van het lichaam
Sommige pijnklachten ontstaan uit een combinatie van achterliggende problemen. Vaak heeft dit te maken met een asymmetrie in het lichaam. Een asymmetrie wil zeggen dat de rechter kant van je lichaam anders functioneert dan de linker kant. Een goede fietsafsteller (bike fitter) zal dit herkennen en bij ernstige asymmetrie of pijnklachten je doorsturen naar orthomanueel therapeut, arts, osteopaat of een ander medisch persoon die je asymmetrie kan oplossen. Dit soort achterliggende problemen gaan een grotere rol spelen wanneer je veel fietst of dat van plan bent. Door asymmetrie vroegtijdig te signaleren en te behandelen kunnen pijnklachten en blessures voorkomen worden. Tot slot, er zijn bij een fiets meerdere posities die efficiënt kunnen zijn. Vergeet echter niet dat wanneer je langer in een bepaalde positie hebt gefietst het voor je spieren en de rest van je lichaam een tijd duurt voordat het aangepast is aan de nieuwe positie. Geef je lichaam de tijd om aan een nieuwe positie te wennen. Kijk hoe het gaat na meer dan twee weken fietsen in de aangepaste houding. Wil je snel en in een keer goed op de fiets zitten? Ik help je graag verder!

DE FIETSMETING (Hoe gaat de fietsmeting in zijn werk?)
Wanneer je een fiets afstelt zijn er drie contactpunten: het stuur, het zadel en de pedalen. Door de instelling van deze drie punten wordt het lichaam gedwongen onder een bepaalde hoek te bewegen. De zitpositie is niet alleen belangrijk vanwege de afstelling van het zadel, ook is de hoogte van het stuur in relatie tot de andere twee punten (het zadel en de pedalen) van groot belang, om de luchtweerstand te reduceren. Bij een verkeerde afstelling resulteert dit in een verminderd vermogen op de fiets. Met de optimale afstelling kun je dus efficiënter en daardoor sneller fietsen! LET OP!! Het kan zo zijn dat door een verandering het vermogen iets afnemen waarna het daarna meer zal toenemen.

Metingen
De fietsmeting bestaat uit drie sub categorieën: fysieke screening, afstellen materiaal, optimaliseren van mens en fiets. De meting is geschikt te gebruiken voor spinlessen, huurfietsen op vakantie, MTB, ATB, TT fietsen en natuurlijk de gewone stadsfiets.

Ik ben bekend met de internationale regels van de UCI, zodat ik ook op basis daarvan je fiets af kan stellen, mocht dat nodig zijn.

Voor een afspraak mail naar: chris@chris-brands.nl. Wil je meer informatie en bel je liever? Neem contact op via: 06-45006702
Graag ontvang ik je op mijn locatie in Utrecht. Mocht je naar Weesp willen komen dan kan dat ook.